Tekst en interviews door Jetske van Velsen, stagiair Zomer 2021.
De nieuwe stagevacatures staan online en hierin leggen we precies uit wat een stage bij ons inhoudt. Maar wie kan dit beter vertellen dan oud-stagiairs? We zijn in gesprek gegaan met deze ervaringsdeskundigen, van de eerste stagiair tot een van de laatste, om alle wijsheden en ervaringen bijeen te brengen. Van de 39 oud-stagiairs blikken we terug met vijf: Jennifer Klunder (2018), Sophie Korsmit (2017), Laurel Versluis (2016), Thomas van Aarssen (2014) en de eerste Klassiek-telg Tim Overmars (2012). Ze delen hun ervaringen, hoogtepunten, leermomenten en natuurlijk tips voor de nieuwe lichting in 2021.
Vliegend van start
‘Mijn eerste dag bij Het Klassiek was op Wildeburg. Toen managede ik de Bamboebos-stage samen met Niquel en ik viel echt in een warm bad daar.’
Jennifer
Wanneer Tim als állereerste stagiair begon, zag Het Klassiek er nog heel anders uit. De nadruk ligt op de organisatie van evenementen en Tim Hogenboom en Nik Schneijderberg speculeren nog over de vormgeving van het bedrijf. Bij elke volgende stagiair zag je Het Klassiek groeien, waardoor ze nu een van de grootste partners achter de schermen bij festivals en evenementen in Nederland zijn. Laurel heeft daarom ook expliciet voor deze stage gekozen. ‘Ik was opzoek naar een stage binnen de evenementen, maar hierbij wilde ik mij niet beperken tot één festival of functie.’
‘Ik ken Tim (Hogenboom) al vanaf dat we jong zijn en op z’n 17e of 18e zag je al dat hij een ondernemende drive had die groter was dan bij anderen. Ik vind het tof om te zien hoe het bedrijf nu is vormgegeven.’
Tim Overmars
Wanneer het bedrijf groeit, ontwikkelen de stages hierin mee. Toch blijft de basis gelijk. De stage start met het verkennen van het bedrijf en de evenementenbranche door alle functies gewoon een keer te doen; van driver en runner tot stagemanager en financieel management. Hierdoor merk je al snel waar je affiniteit het meest ligt, zoals bij Jennifer: ‘Tim zag potentieel bij mij binnen artist handling, omdat ik gauw de leiding pak. Daarom ben ik vrij snel gaan stagemanagen en heb ik me hierin steeds verder verdiept en ontwikkeld. Vorig jaar managede ik een stage op Burning Man.’
Ieder zijn eigen ervaring
‘Het is een hele leuke combinatie om je eerst op kantoor met de planning en preproductie bezig te houden, om vervolgens met een superleuk team op de evenementen te staan’.
Sophie
‘Soms sta je drie dagen met elkaar op een festival te knallen en dat vormt je tot een heel hecht team. Het voelde echt als een grote familie’, vertelt Sophie. Het Klassiek werkt voornamelijk met zzp’ers, maar vindt het belangrijk dezelfde verbondenheid te creëren als wanneer je in een vast team voor een bedrijf zou werken. Tijdens producties ben je ook echt op elkaar aangewezen. Daardoor is een sterk familiegevoel ontstaan, waardoor de zzp’ers echt een community zijn geworden. Laurel vult hieraan aan toe: ‘Het was af en toe wel aanpoten, maar ik heb ook echt super veel geleerd.’
Jennifer vindt deze community heel fijn, omdat ze zich daardoor helemaal heeft ontplooid en veel nieuwe mensen heeft ontmoet. ‘Ik denk dat het een hele waardevolle basis is voor de start van mijn carrière en dat ik daar ook echt gevonden heb wat ik leuk en belangrijk vind in mijn verdere loopbaan.’ Thomas en Tim voegen hieraan toe dat ze het een superleuk en gezellig team vinden en dat ze een hele leuke tijd hebben gehad. En nog steeds hebben, want Thomas werkt vanuit Kultlab nog altijd veel met Het Klassiek samen.
Memorabele producties
Via je stage bij Het Klassiek kom je op veel verschillende festivals en als je geluk hebt zit daar een tripje naar het buitenland bij. Zo was Atlas Electronic in Marokko Jennifers meest memorabele ervaring. ‘Het was echt super hard werken, maar daarna hebben we ook echt heel hard gechild. Het was ook mijn eerste grote artiestenproductie die ik heb voorbereid. En met alle productionele uitdagingen en cultuurverschillen op die locatie, is dit er een die ik niet snel vergeet.’
Het Klassiek is onder andere verantwoordelijk voor de artist handling en finance van Wildeburg, een meerdaagsfestival waar ieder jaar bijna het hele team te vinden is. Na Sophie haar eerste keer op Wildeburg was ze meteen enthousiast. ‘Ik stond versteld van hoe het zo anders was dan alle andere festivals en ik heb daar nog lang van nagenoten.’ Wildeburg is ook Laurel haar favoriet, maar Paradigm is haar het meest bij gebleven. Drie dagen achter elkaar deed ze met Thomas en Jerry financieel management in de nacht. ‘Wanneer we om negen uur ’s morgens klaar waren, gingen we nog even tussen alle uitgeputte mensen mee feesten om vervolgens precies op tijd terug in het hotel te zijn voor ontbijt. ‘
‘Into the Woods was wel een dingetje om mee te maken. Doordat je een langere tijd in de aanloop naar het festival heel betrokken bent geweest bij de organisatie voelde het heel dichtbij en vertrouwd.’
Thomas
Grootste leermomenten
Je stagetijd is er om te leren en fouten maken hoort daarbij. Laurel herinnert zich nog heel goed het maken van haar eerste smoelenboek met daarin alle namen en gezichten voor een live-muziek festival. ‘Het was voor een bekende band, dus ik dacht dat de eerste hit op Google wel zou kloppen. Vervolgens stond Tim op het festival en werd hij aangesproken dat er blijkbaar een naam in stond van iemand die overleden was. Ik zat zelf thuis in paniek natuurlijk, maar er was helaas niks meer aan te doen. Dit was voor mij echt een hard leermoment en sindsdien ben ik wel preciezer geworden.’
‘Tim kon mij altijd goed triggeren. Hij komt dan erg streng uit de hoek, maar achteraf kan hij er ook heel hard om lachen. Hij weet precies dat ik daar het meeste van leer.’
Laurel
Het belangrijkste wat Thomas tijdens zijn stagetijd heeft geleerd is delegeren. “Ik wilde vroeger altijd alles zelf doen en ik weet nog goed dat Tim mij tijdens een drukke ochtend op Into the Woods even aan de kant zette en zei: ‘Thomas, wat ben je allemaal aan het doen?’ Vervolgens vertelde ik waar ik allemaal mee bezig was en toen zei Tim: ‘Kijk daarvoor staan hier tien mensen en die kunnen dat allemaal voor je oppakken.’ Dit heb ik toen gedaan en dat was heel fijn, want nu had ik de tijd om andere dingen te doen.”
Waar zijn ze nu?
Jennifer is fulltime event zzp’er op het gebied van artist advancing, artist handling en productie, voor o.a. Het Klassiek, Gardens of Babylon en ID&T. Door het wegvallen van de evenementenbranche, werkt ze nu als trainer in het sociale domein. Hierbij begeleidt ze vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen naar werk. Haar uiteindelijke droom is een eigen creatieve co-working space oprichten.
Sophie werkt al twee jaar voor Grey Men, het fiscaal en financieel advieskantoor voor de entertainmentindustrie. Als junior accountmanager doet ze de financiële begeleiding voor artiesten. Daarnaast werkt ze een paar producties per jaar op zzp-basis voor Het Klassiek in artist handling en event finance. Het lijkt haar heel leuk om een keer bij een festival met een buitenlandse organisatie te werken.
Laurel heeft een grote passie voor projectmanagement en de muziekindustrie, maar na haar tijd als projectmanager bij een marketingbureau besloot ze om heel wat anders te gaan doen. Op het moment is ze begonnen met een traineeship bij Werkmandejong. Ze besteedt veel van haar tijd in de keuken en het lijkt haar ook heel leuk om hier wat mee te gaan doen. Het is dan ook haar droom om een kookboek uit te brengen en om dat vervolgens verder voor zichzelf uit te bouwen.
Na twee jaar veel via Het Klassiek voor Kultlab gewerkt te hebben is Thomas daar fulltime aan de slag te gaan. Hij is nu verantwoordelijk voor de vrijwilligersorganisatie, het personeel van al hun festivals en daarnaast de productie van verschillende evenementen. Voor nu zit hij goed op zijn plek en is hij heel benieuwd hoe Kultlab zich verder ontwikkelt. Hij hoopt hier verder door te kunnen groeien en nog meer vette festivals te organiseren.
Tim werkt nu al meer dan vijf jaar bij het marketingbedrijf PVH, waar hij de inkopen doet voor de marketingafdelingen van onder andere Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Net als Sophie lijkt het Tim ook heel leuk om voor een jaar in het buitenland te werken. Daarnaast zit hij er ook over te denken om ooit in de sport te gaan werken, maar hij weet nog niet precies hoe of wat.
Tips voor de nieuwe lichting
Dan last, but not least. We vroegen wat zij als tip mee willen geven aan de nieuwe lichting:
- ‘Laat de stage over je heenkomen, geniet ervan en vergeet vooral niet je goede loopschoenen en dikke sokken voor op festivals.’
- ‘Pas goed op jezelf, heb veel plezier en geniet ervan. Het gaat een onvergetelijke tijd worden, je zal veel leren en heel veel mooie momenten meemaken die je altijd zullen bijblijven.’
- ‘Tim (Hogenboom) houdt wel van een grapje, dus geloof niet alles wat hij zegt.’
- ‘Geniet ervan. Het leven is een feest en daarvoor moet je zelf de slingers ophangen.’
- ‘Ga helemaal open je stage in, pak elke uitdaging aan die Het Klassiek je biedt en realiseer je dat het netwerk dat je hier opbouwt echt heel veel kan betekenen voor je verdere ontwikkeling. Het is een supermooie leerschool en een hele vrije plek om erachter te komen wat je graag wilt na je studie.’
De connaisseurs
Tim Overmars is 31 en woont in Amsterdam.
Studie: Crossmediale Communicatie
Stageperiode: Zomer 2012
Laatst bezochte event: Shelter – Âme live
Spirit animal: ‘Een mannetjesleeuw. Dan ben je de Koning en heb je een hele roedel vrouwtjes om je heen die de prooien vangen en je mag altijd als eerste eten. Dat lijkt me wel een comfortabel leventje.’
Thomas van Aarssen is 30 en woont in Utrecht.
Studie: Hotel- en Eventmanagement
Stageperiode: Zomer 2014
Laatst bezochte event: Een event tijdens ADE waar hij de naam niet meer van weet
Spirit animal: ‘Een kat. Katten hebben het leven uitgevonden. Ze kunnen de hele dag chillen, slapen, eten krijgen, geknuffeld worden en hoeven er helemaal niks voor terug te doen.’
Laurel Versluis is 24 en woont in Ede
Studie: Muziekmanagement
Stageperiode: Zomer 2016
Laatst bezochte event: Lowlands
Spirit animal: ‘Een luiaard. Dat is niet typerend voor m’n gedrag, maar dat is mijn lievelingsdier. Daarnaast is het ook mijn spirit animal, want ze zijn altijd heel relaxed en ik ben af en toe een beetje een stresskipje, dus daar kan ik nog veel van leren.’
Sophie Korsmit is 24 en woont in Amsterdam
Studie: International Event, Music and Entertainment studies
Stageperiode: Zomer 2017
Laatst bezochte event: Noorderslag
Spirit animal: ‘Een giraffe. Een giraffe is erg lang en kijkt van bovenaf toe op de situatie en ik ben zelf ook een beetje een kat uit de boom kijker.’
Jennifer Klunder is 26 en woont in Amsterdam
Studie: Leisure Management
Stageperiode: Zomer 2018
Laatst bezochte event: De album release van Ferro in Lofi
Spirit animal: ‘Een vogel. Dan kan je lekker rondfladderen, vrij zijn en wegvliegen.’