fbpx
Een kijkje achter de schermen met producent Nik Schneijderberg

Wij zijn een full-service evenementenbureau. Het spreekt voor zich dat je – naast onze gespecialiseerde diensten en producten die we los aanbieden – ook bij ons terecht kunt voor het outsourcen van de totaalproductie van evenementen en festivals. Van creatieve concepten en podium ontwerpen, via technische productie en horeca tot en met de financiële afhandeling: wij maken van jouw visie een strakke festivalproductie.

De producent met de sitecrew aan zijn zijde zijn de drijvende kracht achter de schermen van een festival. Zonder hen is er geen tent om onder te dansen, geen bar om je biertje aan te bestellen en zijn er geen speakers voor de beste plaatjes. Maar wat houdt dat precies in, een strakke festivalproductie? We vroegen het de winnaar van de Gouden Porto Award voor Beste Producent in 2019, Nik Schneijderberg.

Hey Nik, kun je jezelf eventjes voorstellen?

‘Ik ben dus Nik, mede-oprichter van Het Klassiek, senior projectmanager en producent. Mijn liefde voor festivals begon toen ik als 14-jarige rocker/alto en drummer mee mocht naar Lowlands, omdat mijn ouders daar werkten. Omdat mijn bandje backstage klaar lag, werd ik in een auto onder een deken binnengesmokkeld. Mijn pa haalde me op en er ging echt een wereld voor me open. Mijn jeugdidolen liepen daar gewoon rond – zoals David Grohl. Ik was zo onder de indruk en dacht: hier wil ik werken!

Ik ben Music Management gaan studeren aan de HKU, heb stage gelopen bij Drift Festival en Source Festival. Bij Source was ik onderdeel van het productieteam, waar ik de eerste kneepjes van het festival-vak leerde. In die tijd leerde ik Tim kennen en in 2012 zijn we samen Het Klassiek gestart. Daarnaast organiseerden we eigen evenementen zoals de clubfeesten onder de naam Fuel en grotere indoor evenementen en een festival onder de naam Kraft. Eigenlijk ben ik gewoon gaan doen wat ik leuk vond en zo doorgegroeid tot waar ik nu ben.’

Wat vind jij het leukst én minst leuk aan produceren?

‘Het leukst vind ik dat je van je ideeën, waar je maanden aan hebt gewerkt, werkelijkheid maakt. Met als resultaat dat mensen daarvan kunnen genieten. Het minst leuke vind ik dat je altijd afhankelijk bent van veel externe factoren, waardoor het gewoon niet altijd loopt zoals jij dat voor ogen had. Ik hou graag de controle. Aan de andere kant maakt dat het ook weer leuk en interessant, omdat je het vaak ad hoc moet oplossen met de mogelijkheden en middelen die je wel hebt.’

Wat doet een festivalproducent precies?

Als producent ben je verantwoordelijk voor het in kaart brengen en de uitvoer van het artistieke proces van een festival. Een duizendpoot die de missie en visie van de opdrachtgever vertaalt naar een concreet plan en dat werkelijkheid maakt, binnen de gestelde tijd en budget. Belangrijke skills van een producent zijn bijvoorbeeld plannen, risico’s inschatten, probleemoplossend nadenken, mensen aansturen, onderhandelen, stressbestendigheid en te allen tijde het overzicht bewaren – ongeacht welke productionele uitdaging je voor je kiezen krijgt.

‘Ik denk overal goed over na en probeer er dan een zo efficiënt mogelijke puzzel van te maken.’

Nik is de hoofdproducent van onder andere Voodoo Village en Nomads Festival. Daarnaast overziet hij als hoofdproducent ook alle facetten waar zijn verantwoordelijkheid níet ligt, zoals de horeca, creatieve productie en het veiligheidsplan. ‘Als producent werk ik heel gestructureerd. Ik wil alles tot in de puntjes uitgezocht en geregeld hebben. Het is voor mij belangrijk om zo efficiënt, duurzaam en kostenbesparend mogelijk te produceren’.

 

Van plattegrond naar showdag

Nadat samen met de opdrachtgever of organisator het festival helemaal in kaart is gebracht, start het productieproces bij de plattegrond. Hoe ga je het festival indelen en welke middelen en mensen zijn daarvoor nodig? Uit de plattegrond komt een productieoverzicht met alle onderdelen die besteld moeten worden. Vervolgens ga je op zoek naar de juiste leveranciers voor elk onderdeel. Van hekken- en unieke tentenleveranciers tot de stroom- en waterpartij. Wanneer dit geregeld is, maak je een draaiboek met onder andere een planning voor alle leveranciers. Ditzelfde gebeurt voor de op- en afbouw. Als je voorbereiding helemaal klaar is, zoek je het juiste personeel erbij.

‘Een maand voordat het evenement start met opbouwen wil ik dat alle voorbereidingen af zijn.’

Tijdens de opbouw, show en afbouw is de producent de hele dag aanwezig, om samen met het sitecrew-team alles dat tot dan toe enkel op papier stond, werkelijkheid te maken. Hij houdt hierbij de helicopterview en beheert het draaiboek. Lopen zaken anders dan gepland? Het is aan de producent om dat à la minute op te lossen. Een productie is geslaagd wanneer alles wat vooraf is bedacht, binnen de gestelde tijd en budgetten is neergezet. Met als uiteindelijk resultaat dat de bezoeker een fantastische festivalervaring beleeft, natuurlijk.

Verschillende producenten

De totaalproductie wordt uitgevoerd door meerdere producenten. Nik is bijvoorbeeld hoofdproducent. Dan is er ook een creatieve producent, verantwoordelijk voor de gehele creatieve invulling van het festival. De technisch producent, die alles verzorgt van rijplaten tot licht en geluid. En de (technische) horeca-producent – of F&B producent – die verantwoordelijk is voor alles omtrent drank, food en eventueel ook de externe foodpartijen overziet. Deze functies werken nauw met elkaar samen, omdat alle onderdelen overlap hebben.

‘Als je het als producent goed doet, weet iedereen precies wat die moet doen tijdens productie, zodat jij de helikopterview kunt behouden.’

Als horeca ergens een koelcontainer nodig heeft, moet dit op de plattegrond worden ingetekend zodat site-crew weet waar het geplaatst moet worden en zodat de technisch producent kan zorgen dat daar genoeg stroom ligt. Communicatie is dus key! Een andere belangrijkste sparringpartner voor de producent is de veiligheidscoördinator, verantwoordelijk voor de veiligheid op- en om het terrein alsook vergunningstrajecten. Als producent krijg je vanuit de veiligheidscoördinator te horen waar je rekening mee moet houden vanuit wet en regelgeving bijvoorbeeld.

Voodoo Village 2019:

 

Tot slot, wat was jouw grootste uitdaging als producent, Nik?

‘Dat was tijdens Voodoo Village. Tijdens het festival kreeg ik te horen dat er binnen 1,5 uur een belangrijke gast zou arriveren per helikopter. Ik had dus een uur de tijd om samen met de veiligheidscoördinator een landingsplek te regelen in de buurt van het festivalterrein, wat een bebost kasteelterrein is met vrijwel geen open vlaktes. Toch gelukt om een plek te vinden en gereed te maken! Helaas besloot de persoon toen toch niet te komen, maar dat maakte de prestatie voor ons niet minder.’

Tips & tricks van de producent:

  • Bouw goede en duurzame relaties op met je crew en leveranciers. Het scheelt veel tijd en moeite als je met elkaar kunt lezen en schrijven.
  • Start op tijd. Ik begin uiterlijk een half jaar van tevoren met het project.
  • Ga het draaiboek niet uit je hoofd leren, dat is zonde van de je tijd en energie. Je zet het niet voor niks op papier.
  • Zorg goed voor je mensen. Dus bijvoorbeeld niet te lange dagen tijdens opbouw, show is al heftig genoeg en dan komt ook nog de afbouw. Zorg ook voor goed eten en eventueel een goede slaapplek als dat nodig is.
  • Begin iedere dag met een gezamenlijk koffie momentje om de dag door te nemen.
  • The devil is in the details! Dus werk secuur.

Het Klassiek als producent van festivals en evenementen

Wij zijn een full-service evenementenbureau. Het spreekt voor zich dat je – naast de gespecialiseerde diensten en producten die we los aanbieden – ook bij Het Klassiek terecht kunt voor het outsourcen van de totaalproductie van evenementen en festivals. Van creatieve concepten en podiumontwerpen, via technische productie en horeca tot en met de financiële afhandeling: wij maken jouw visie concreet.

Klik hier voor meer informatie over totaalproductie vanuit Het Klassiek.

 

 

Bo Prenger