fbpx
Dat werd tijd: een interview met Tim Hogenboom over Het Klassiek

Dat werd tijd: een interview met Tim Hogenboom over Het Klassiek

In 2012 moesten twee broekies een bedrijfsnaam doorgeven bij de KvK, maar wat dan? Wat ging het bedrijf precies doen? In elk geval meer festivals organiseren, dachten ze. Degelijk hard werk en kwaliteit zouden ze leveren, maar wel op een vernieuwende manier. Als het ware klassiek werk in het moderne jasje. Dat werd Het Klassiek. Nu, bijna 8 jaar later is deze one-stop-shop voor festivalorganisaties een van de grootste spelers in het Nederlandse evenementenlandschap. De hoogste tijd voor wat brain-picking met de hoogste boom van Het Klassiek, Tim Hogenboom.

Op je 29e ben je al best een doorgewinterde ondernemer. Hoe begon het ooit voor jou?

Het begon voor mij met mijn passie voor muziek. Op de middelbare school kreeg ik van vrienden een album doorgestuurd van Amnesia, waardoor ik instant verliefd was op elektronische muziek. En na het eerste event waar ik naartoe ging dacht ik: hier wil ik mijn leven aan wijden. Toen ben ik eerst hockeyfeestjes gaan organiseren in Hoevelaken, waar niemand nog naar hockeyfeestjes ging. Want waarom zou je uit Amersfoort naar een hockeyfeestje in Hoevelaken gaan?

Het antwoord was simpel: Bier 1 euro. En een thema! Geloof dat we qua thema en aankleding Red Light District ofzo hadden bedacht. Het verkocht uit wat heel goed was voor de hockeyclub én voor mij, want ik had het gevoel dat ik echt iets had bijgedragen en dat ik hier ook goed in was. En toen kwam Into the Woods, wat ik in 2009 met vier andere jonge initiatiefnemers ben begonnen. Daardoor werd ik gedwongen om voor mezelf te beginnen. Ik was toen 18. Sinds 2015 zit ik overigens niet meer in Into the Woods, maar we werken nog altijd nauw samen.

Het Klassiek begon in 2012 met twee man. Nu zitten jullie in het hoogseizoen met tien mensen op kantoor. Had je dat ooit gedacht?

Nee! Toen we acht jaar geleden met Het Klassiek begonnen, had ik totaal geen idee waar ik met het bedrijf naartoe wilde, behalve dat ik meer festivals wilde organiseren naast wat ik al deed. Ik had nog geen idee hoe ik mijn tijd als ondernemer in moest delen en greep alles aan waar ik m’n tanden in kon zetten. Door de jaren heen kreeg het bedrijf steeds meer vorm, maar ik dacht nooit dat ik zelf mensen in dienst zou hebben. Op dit moment ben ik stiekem elke dag heel trots, want ik vind het heel erg cool waar we met elkaar mee bezig zijn op kantoor.

De slagzin ‘Wij scheppen ruimte voor creativiteit’, kun je die uitleggen?

Ik denk dat veel organisatoren initieel events gaan organiseren, omdat ze het leuk vinden om een beleving te creëren voor anderen of omdat ze een passie hebben voor bepaalde muziek. Maar er komt ook een hoop minder leuke rompslomp bij kijken, waar mensen minder mee bezig willen zijn zoals productionele-, bedrijfsmatige- en financiële zaken. Doordat wij exact dát leveren en managen, geven we organisatoren weer de peace of mind en ruimte voor hun eigen creativiteit. Want juist dat creatief nadenken over marketing, programma en aankleding maakt festivals organiseren zo leuk.

Festivals zijn jouw werk. Ga je nog weleens voor je plezier naar een festival toe als bezoeker?

Ja! Fusion, Wildeburg, Sunwaves en Into the Woods.

En welke festivals staan nog op jouw bucketlist?

Waking life, Lowlands – daar ben ik nog steeds niet geweest en moet ik écht een keer heen – en gekke festivals in Oost-Europa, die vind ik echt de shit. Als iemand daar iets voor mij onbekends noemt wat die vet vond, dát prikkelt me. Al die rare dingen. Dat er dan wel een dik programma staat, maar dat je dan weet dat het een ongeorganiseerde boevenbende is wat nergens op slaat, dat vind ik leuk. Daar word ik enthousiast van.

Eerst artist handling, toen financieel management en nu totaalproductie als specialisme. Liep dit organisch zo of is het een bewuste keuze?

Dat is wel echt een bewuste keuze geweest, ja. Ik denk dat Het Klassiek vanaf het begin producent wilde zijn, maar we vonden onszelf nog te onervaren. Dat komt ook voort uit mijn perfectionisme, omdat ik vond dat we er nog niet klaar voor waren. En nu zijn we dat wel, want door de jaren heen hebben we ontzettend veel ervaring opgedaan in de volledige breedte van festivalproductie. We zien daardoor dat veel partijen nog een flinke efficiëntieslag kunnen maken. Daardoor denk ik dat we een hele grote producent kunnen worden.

Tim Hogenboom afleidingsmanoeuvre
Tim Hogenboom zijn beroemde afleidingsmanoeuvre

Denk je dat je ooit weer een eigen festival gaat produceren?

Zeg nóóit nooit, maar op dit moment ben ik er niet concreet mee bezig. Ik weet dat we het zouden kunnen, want we hebben alle mensen, kennis en creativiteit in huis. Van marketing tot horeca en alles er tussenin, want we zijn niet voor niets een one-stop-shop. Maar het zou dan een evenement moeten zijn waar ik zóveel liefde uit zou kunnen halen en wat zo anders is dan wat er nu al is. Ook zodat ik er niemand mee in de weg zou zitten. Maar, ja. Waarschijnlijk wel ooit weer.

Is er ook iets dat Het Klassiek niet doet?

We zijn geen uitzendbureau voor payroll-medewerkers en we leveren ook geen eigen producten. Wij leveren diensten. Dat is een groot verschil, wat ook met ons onafhankelijke karakter te maken heeft. Dus we zijn geen technisch horecaproducent of decorbouwbedrijf. Dit willen we ook allemaal niet worden in de toekomst. Maar wij weten op basis van jouw evenement wel precies de juiste partners, leveranciers en mensen te vinden die bij jou passen of die jij nodig hebt. Alles wat we doen is maatwerk en daarbij zijn we volledig onafhankelijk in onze keuze, omdat we altijd zullen streven naar perfectie. En perfectie zit gewoon niet in één oplossing voor iedereen.

Leuk al die successen natuurlijk, maar heb je ook weleens een blunder begaan?

Ik heb zakelijk nog nooit echt een grote blunder begaan. Wel door onervarenheid te veel tijd gestoken in iets waarvan je achteraf gezien al had kunnen weten dat het niet zou werken, waardoor de teleurstelling dan heel groot is. Maar hoe meer ervaring je hebt, des te beter je deze situaties kunt inschatten. Ben ook best wel een perfectionist en ik hou van controle in mijn werk. Dus grote blunders maak ik niet zo snel – *klopt het af* – daar ben ik te analytisch voor. En doordacht, want in mijn hoofd is er geen scenario waar ik nog niet over nagedacht heb voordat ik iets onderneem.

5 jaar in de toekomst: Waar zie jij Het Klassiek? En jezelf?

Over 5 jaar is Het Klassiek hét full-service evenementenbureau zoals ik dat voor ogen heb. We zijn dat nú al, maar we zijn ook nog druk met ontwikkelen en finetunen van onze diensten. We zijn ooit begonnen met artist handling en -advancing, dat hebben we geperfectioneerd. Toen event finance en nu ligt de focus op totaalproductie. Maar de financiele markt is zo sterk in ontwikkeling, dat ik daar achter de schermen ook druk mee bezig ben. Het team groeit ook nog steeds, al heb ik wel een maximumaantal in mijn hoofd. Ik wil niet maar meer-meer-meer. Ik wil het wel persoonlijk en overzichtelijk houden.

Tegen die tijd is er ook een operationeel manager, zodat ikzelf een stap terug kan doen uit de dagelijkse operatie en me nog meer kan focussen op strategie en grote lijnen, maar ook mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik zou heel graag mijn 10 jaar ervaring als ondernemer inzetten om de volgende generatie creatieve ondernemers te helpen bij het realiseren van hun ideeën en initiatieven. Startups begeleiden. Ik heb geleerd door vallen en opstaan en zou anderen graag voor dezelfde fouten behoeden. Over 5 jaar zie ik mezelf dat wel meer doen. Het liefst onder de paraplu van Het Klassiek, want daar zal altijd mijn prioriteit blijven liggen.

Wat zou jij startende ondernemers nu al mee willen geven?

Ondernemen is gewoon keihard werken. Als je denkt dat je achterover kan gaan zitten leunen, dan ga je het niet redden. Contacten leggen en ideeën bedenken zijn slechts eerste stappen, dan begint het pas. Als je start met een onderneming, zoek dan goed uit wat je hoe en met wie wilt doen. En probeer je bedrijf zo op te zetten dat je er twee jaar later ook weer succesvol mee zou kunnen stoppen. Want juist door er op die manier over na te denken word je kritisch op jezelf en neem je serieus wat je aan het doen bent.

En waag gewoon de sprong. Heel veel mensen starten niet met een eigen onderneming omdat de drempel te hoog is en hoe ouder je wordt, hoe hoger die drempel ook wordt. Toen ik begon woonde ik op een studentenkamertje, had ik weinig vaste lasten en nog ouders waar ik op terug kon vallen als het fout zou gaan. Daardoor had ik heel erg een why not-gevoel. Dus speel je met de gedachte om voor jezelf te beginnen: doe het gewoon! Als het niet werkt, heb je het in elk geval geprobeerd. Je kunt altijd weer een vaste baan zoeken als het niet bevalt.

Tim Hogenboom

29 jaar. Woont in Amsterdam, maar is geboren en getogen Hoevelaker. Je kunt hem vinden op Instagram en LinkedIn. Bij Hockey staat hij in de spits. En als hij iets als ‘hobby’ moet noemen dan is dat inkopen doen op de markt en uitgebreid koken voor vrienden.

 

Bo Prenger